naar top
Menu
Logo Print

Colruyt test automatische herkenning van groenten en fruit

Artificiële intelligentie aan de kassa bij Colruyt Kortrijk
magazine

Colruyt Laagste Prijzen test als eerste Belgische supermarkt automatische productherkenning. In de winkel van Kortrijk worden groenten en fruit automatisch herkend aan de kassa, met behulp van artificiële intelligentie (AI). Gedurende drie maanden onderzoeken medewerkers en klanten van de winkel hoe deze technologie tot meer tijdswinst en efficiëntie aan de kassa kan leiden.

Wanneer klanten aan de kassa een groente- of fruitsoort in de weegschaal leggen, maakt de slimme camera een foto. Op basis daarvan kan het systeem automatisch herkennen welk product er in de weegschaal ligt, waarna klanten op een tablet het juiste product bevestigen. In samenwerking met het Gentse AI-bedrijf Robovision werd een uniek ‘deep learning’-model ontwikkeld dat alle 120 soorten groenten en fruit bij de retailer kan herkennen. Dankzij AI wordt de productherkenning steeds accurater naarmate er meer foto’s toegevoegd worden. Uit de eerste tests blijkt dat in 97% van de gevallen het juiste product op de tablet wordt voorgesteld.

Colruyt test de automatische productherkenning om te bekijken of dit een efficiëntiewinst kan betekenen voor het kassaproces. Groenten en fruit hebben geen barcode. Tot nu toe tikken bediende-verkopers voor deze producten een code in aan de kassa, wat met automatische productherkenning dus overbodig wordt. Ten tweede kan de bediende-verkoper de andere producten al scannen terwijl de klant zijn onverpakte groenten en fruit weegt met behulp van de camera. Tot slot zou het ook kunnen dat er minder groenten en fruit verpakt moeten worden. “Nu verpakken we sommige groenten en fruit om verwarring tussen producten te vermijden. Door het automatisch herkennen, valt dit probleem misschien weg”, zegt Rudi Dewulf, regionale verkoopsdirecteur van Colruyt.

Uit de eerste test blijkt dat klanten enthousiast reageren en graag aan de slag gaan met deze nieuwe technologie, omdat ze een actieve rol kunnen opnemen in het kassaproces. Een uitbreiding van productherkenning naar andere producten wordt nog niet voorzien. “We zijn benieuwd en wachten de resultaten van de test af om te bekijken wat deze innovatieve technologie nog meer kan betekenen in de toekomst”, concludeert Dewulf.

COLRUYT

COLRUYT

+3223605545
-