naar top
Menu
Logo Print

MULTIDISCIPLINAIR ADVIES EN ONDERZOEK HELPEN BEDRIJVEN RICHTING INDUSTRIE 4.0

Met Mechatronics 4.0 hielpen Sirris, Flanders Make en imec ruim 140 bedrijven vooruit

partnersMisschien was u op 20 juni wel een van de aanwezigen op de vijfde Mechatronics 4.0 masterclass bij Sirris in Leuven. Deze was het sluitstuk in een aantal events waarmee de organisatie de vergaarde kennis van het Mechatronics 4.0-project wil uitdragen. In oktober 2018 stelt men de finale resultaten voor van het vier jaar durende project. Motion Control sprak hierover al met Pieter Beyl en Stijn Gielis van Sirris. Het relaas van hoe het project bedrijven op weg hielp richting I4.0, vindt u hieronder. Daarna volgen ook een aantal praktische cases.

MECHATRONICS 4.0

In de filosofie van Industrie 4.0 zijn machines intelligent, autonoom en geconnecteerd. Omdat vele bedrijven niet weten hoe hieraan te beginnen, sloegen drie partners halfweg 2014 de handen in elkaar om de bedrijfswereld op weg te helpen. Sirris, Flanders Make en Imec startten het vier jaar durende VIS-traject (Vlaams Innovatiesamenwerkingsverband) 'Mechatronics 4.0', met als vooropgesteld doel om innovaties op het gepaste moment tegen een gepaste kostprijs te integreren. Zo ondersteunen de partners - financieel gesteund door de VLAIO (Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen) - de doelgroepbedrijven bij het bruggen slaan tussen de technologische noden en de technologische mogelijkheden. 21 bedrijven uit de doelgroep vormden de gebruikersgroep van het project. Die groep volgde het project van nabij.

Pieter Beyl (Sirris)
Pieter Beyl (Team Leader Mechatronics bij Sirris)

“Let wel, we gaan bedrijven geen oplossing van een bepaald merk in de maag splitsen", waarschuwt Pieter Beyl. “Als onafhankelijke kennisorganisaties bieden wij een overzicht van de mogelijke technologie en zorgen wij voor advies op maat. Zo kunnen de deelnemende bedrijven zelf geïnformeerde keuzes maken."

“Als onafhankelijke kennisorganisaties bieden wij een overzicht van de mogelijke technologieën en zorgen we voor advies op maat zodat deelnemende bedrijven geïnformeerd kunnen kiezen"

 

Kerndomeinen

Het project is onderverdeeld in een vijftal thema's waarrond de verschillende onderzoeken zich situeren: sensoren, controllers, draadloze communicatie, conditiemonitoringstoepassingen en visietechnologie.

Methodes

De drie onderzoekspartners hadden elk al in een of meer van deze thema's expertise in huis en hebben deze kennis verder uitgebouwd door de stand van de technologie en de noden van de industrie op te volgen, en aan de hand van cases met bedrijven uit de gebruikersgroep. Die kennis wordt dan gedeeld - niet enkel met de gebruikersgroep, maar ook met andere geïnteresseerden - via masterclasses, demo-opstellingen, presentaties en publicaties.

Stijn Gielis (Sirris)
Stijn Gielis (Senior Engineer Mechatronics bij Sirris)

MULTIDISCIPLINAIR TEAM

Sirris, Flanders Make en Imec zijn drie kennisautoriteiten en hebben elk hun specifieke competenties. Het project Mechatronica 4.0 profiteert van deze waaier aan kennis en kunde.

“Sirris zorgt voor de aflijning van de onderzoeksvragen en behoudt het overzicht, Flanders Make deelt haar kennis uit toegepast industrieel onderzoek op machines en voertuigen, en Imec via IDlab uit onderzoek rond internettechnologie."

“Sirris - als initiator van dit project - neemt de leiding op zich, zorgt vaak voor de aflijning van de onderzoeksvragen en behoudt het overzicht", vertelt Gielis. “Flanders Make brengt haar kennis in uit toegepast industrieel onderzoek op machines en voertuigen, terwijl Imec middels zijn IDlab dan weer vooral kennis inbrengt uit onderzoek rond internettechnologie. Die uiteenlopende deskundigheid maakt dat we zeer multidisciplinaire onderzoeksteams kunnen samenstellen. Onze adviezen en onderzoeksresultaten bereiken daarom dan ook niet zelden machinebouwers én productbouwers. Zo heeft het Mechatronica 4.0-project toch een breder bereik dan oorspronkelijk bedoeld was."

 

WAARDEVOL ADVIES

Het advies dat het Mechatronica 4.0-project verstrekt aan de firma's, betekent vaak een wereld van verschil. “Niet elk advies is daarom positief", verrast Beyl. “In een aantal gevallen konden wij firma's ook helpen door na een verkenning hen af te raden om een bepaalde weg in te slaan. Ook een negatief advies heeft dus wel degelijk waarde."

“Een dergelijke raadgeving bespaart de onderneming in kwestie zowel geld als tijd", pikt Gielis in. “En dat is uiteindelijk ook één van de objectieven van het Mechatronics 4.0-project. De drie onderzoekspartners gaan voor bedrijven de technologieën verkennen waardoor die bedrijven hun investeringen kunnen beperken, maar toch uiteindelijk stappen zetten richting Industrie 4.0. Zelfs een heel beperkte ingreep kan al een grote impact betekenen."

 

VERWANTE PROJECTEN

Nu het Mechatronics 4.0-project afgesloten werd, wordt er nog gekeken naar een eventueel vervolgtraject. Sirris heeft ondertussen nog andere collectieve projecten in het thema van slimme geconnecteerde producten lopen.

Wat Slim!

Samen met technologiefederatie Agoria startte Sirris in september 2017 het initiatief 'Wat Slim!'. De bedoeling van dit project is om productbouwers te inspireren en te informeren over de mogelijkheden van slimme, geconnecteerde technologie. Dit project helpt bedrijven om zich niet blind te staren op technologie, maar ook om op zoek te gaan naar de waarde die ze kan creëren in hun producten.

Add smart

Een Europees onderzoek is het 'AddSmart'-project, dat productbouwers wil helpen in de beginfase van de ontwikkeling van hun slim geconnecteerde product. Het project wil hun een aanpak aanreiken om van een idee te komen tot een oplossingsconcept en om (technologie)keuzes te kunnen maken.

 

GEEN VIS-TRAJECTEN MEER

Een spijtige zaak is dat er geen nieuwe VIS-trajecten opgestart kunnen worden, nadat de laatste oproep plaatsvond in 2015. VLAIO werkt nog altijd aan de uitwerking van een mogelijk vervangend subsidieprogramma. 

 

AUTONOME LICHTKOEPELS

EcoNationEcoNation uit Gent ontwikkelt, produceert en installeert slimme daglichtkoepels in bedrijfsgebouwen en publieke instellingen. Zijn gepatenteerde LightCatcher vangt via een roterende spiegel het daglicht op en verspreidt het diffuus naar binnen toe. Bij het ontwikkelen van dit product wou de firma vooral de autonome aandrijving van het apparaat verbeteren. Binnen het Mechatronica 4.0-project zorgde Sirris voor de designanalyse en het in kaart brengen van de verbetermogelijkheden. Een haalbaarheidsstudie i.s.m. Flanders Make bekeek het regelalgoritme en de energie-efficiëntie van de aandrijflijn. Het verbeterde prototype was klaar in december 2017, wordt aangedreven door een compacte motor en maakt gebruik van sensortechnologie en zonnecellen. De sturing maakt dat de spiegel op energie-efficiënte en robuuste wijze de stand van de zon kan blijven volgen. Midden 2018 zijn er al meer dan 500 exemplaren geïnstalleerd.

SLIMME SLOTEN

ThaumaloThaumalo - gevestigd in Grimbergen - ontwikkelt innovatieve beveiligingsoplossingen. Na eerder al samengewerkt te hebben met Sirris, deed men een beroep op het Mechatronics 4.0-project voor een nieuwe idee rond een actief slot met draadloze bediening. Sirris stippelde een ontwikkelingstraject uit en in samenwerking met de IDlab-onderzoeksgroep van IMEC bekeek men energiezuinige concepten voor bluetoothcommunicatie en afstandsbepaling. Een studie van de veiligheidsaspecten van de connectie tussen apparaten onderling en met de cloud leverde aanbevelingen op voor beveiligingsarchitectuur en de vereiste protocollen in het geval van verschillende gebruikers vanuit verschillende apparaten en locaties. Sirris bestudeerde ook de mechanische aspecten van het slot, o.a. het aandrijfconcept dat zowel de actuator als de sturing omvat. In het uiteindelijke proof of concept werden de aandrijving, sturing, communicatiemodule en mobiele voorbeeldapplicatie geïntegreerd tot een demonstrator.

POSITIEBEPALING VOOR MOBIELE ROBOTS

OctinionHet Leuvense Octinion, actief in innovatieve oplossingen voor landbouw- en voedingsindustrie, heeft voor zijn AGV-oplossingen interesse in technologieën voor een nauwkeurige positiebepaling. Mogelijkheden zijn bv. gps-gebaseerd, gebruikmakend van visuele bakens of ultrabreedband (UWB)-communicatietechnologie. In de schoot van het Mechatronics 4.0-project werd met Flanders Make de haalbaarheid van de UWB-technologie van Decawave bestudeerd om tot een nauwkeurige lokalisatie voor de AGV-navigatie te komen. De signalen van het UWB-systeem (typisch tot op 10 à 20 cm nauwkeurig) werden m.b.v. een Kalmanfilter samengevoegd met de signalen van inertiële sensoren en wielencoders. Zo werd een positiebepaling mogelijk met standaardafwijking van 50 mm op de positie en 1° op de oriëntatie. Samen met IDlab (IMEC) werd de mogelijkheid bestudeerd om de positiebepaling accurater te maken door een gepast ontwerp van de UWB-antenne en een koppeling met de elektronica.

SNELLERE, BETROUWBARE LEKTESTMACHINES

Delta EngineeringDelta Engineering uit Geraardsbergen, met als slagzin 'Improve your efficiency', ontwikkelt machines die diverse oplossingen (verpakken, kwaliteitscontrole, transport ...) bieden voor de specifieke noden van hun klanten. Voor zijn lekdetectiemachines, waarmee blaasgevormde flessen getest worden, wou Delta Engineering de snelheid van uitvoering én de betrouwbaarheid van de tests nog verhogen. Sirris zorgde binnen het Mechatronics 4.0-project mee voor de aflijning van de vraag, waarna Flanders Make mogelijke oplossingstechnieken ging onderzoeken. Een onderzoek dat resulteerde in het anders aanwenden van de meetwaarden waardoor een significante tijdwinst geboekt kon worden.