Elektromobiliteit Partnercontent

Belg minder bereid om elektrische wagen te kopen dan vorig jaar

Uitgestippelde weg naar elektrificatie dreigt mist in te gaan

Studie Mobia toont een daling in bereidwilligheid tot aankoop van elektrische wagen aan
Studie Mobia toont een daling in bereidwilligheid tot aankoop van elektrische wagen aan

Uit een studie van Mobia, de koepelorganisatie van de mobiliteitsfederaties Febiac, Renta en Traxio, uitgevoerd door Profacts, blijkt dat Belgische consument die nog niet over een elektrische wagen beschikt minder geneigd is om een nieuwe of tweedehandse elektrische wagen aan te kopen dan in 2021. Het aantal positieve aankoopintenties daalde van 51% naar 40% en tegelijk steeg het aantal mensen dat niet overweegt om een EV te kopen op 1 jaar tijd van 49% naar 60%.

Koolstofneutraal rijden

Terwijl de Brusselaars het meest positief staan tegenover de aankoop van een elektrische auto binnen de 2 jaar (61% staat volledig of eerder positief), is dit minder het geval voor de Vlamingen (42% staat volledig of eerder positief) en nog minder voor de Walen, van wie slechts 36% volledig of eerder positief staat tegenover de aankoop van een elektrische auto binnen de 24 maanden. Deze vaststelling zet de politieke doelstellingen voor koolstofneutraal rijden op de helling, zal bovendien een veroudering van het Belgische wagenpark verder in de hand werken en dreigt bepaalde lagen van de bevolking uit te sluiten van individuele mobiliteit. Mobia suggereert daarom ingrepen op het vlak van ondersteunende maatregelen, timing, infrastructuur en aandacht voor het rijdende voertuigpark met een verbrandingsmotor.

aankoopintentie 2021-2022
Mobia suggereert ingrepen op vlak van ondersteunende maatregelen, timing, infrastructuur en aandacht voor het rijdende voertuigpark met een verbrandingsmotor, naar aanleiding van deze cijfers

Prijs en infrastructuur als grootste struikelblokken

Mensen die willen kiezen voor een elektrische wagen doen dat minder dan vorig jaar uit ecologische overwegingen (39% vs. 55% in 2021) en het is opvallend dat heel wat respondenten de aankoop van een EV als een verplichting zien die door de overheid wordt opgelegd (28% vs. 38% in 2021), of als alternatief om op brandstofkosten te besparen (22% vs 5% in 2021) of minder taksen te betalen (9% vs. 2% in 2021). Wie de elektrische wagen niet ziet zitten, haakt nog meer dan vorig jaar af omwille van de aankoopprijs (47% vs. 42% in 2021), maar ook het gebrek aan openbaar toegankelijke laadinfrastructuur (27% vs. 25% in 2021), het beperkte rijbereik (26% vs. 20% in 2021) of dure/schaarse elektriciteit (14% vs. 10% in 2021) spelen mee.

drijfveren voor aanschaf EV
Drijfveren voor de aanschaf van een EV
drempels voor aanschaf EV
Drempels voor de aanschaf van een EV

Faire transitie 

Mobia wil voorkomen dat men in de richting blijft denken van één enkele technologie. Om een faire transitie naar koolstofneutraal rijden waar te maken, suggereert Mobia dat de overheid de nodige ondersteunende maatregelen neemt zodat niemand van individuele mobiliteit wordt uitgesloten, en om de gestelde timings te herbekijken op basis van wat ook voor de consument haalbaar is. In dat kader is het ook nodig dat ruimer wordt gekeken dan louter elektrificatie. Mobia gelooft dat technologieneutraliteit het doel moet zijn: de optie van o.a. synthetische en biobrandstoffen en alternatieve technologieën moet daarom ernstig worden overwogen - ook voor andere sectoren dan mobiliteit.

De huidige tendenzen geven aan dat het wagenpark in de komende jaren verder zal verouderen en dat het aandeel verbrandingsmotoren nog lang hoog zal blijven. Emissies en CO2-uitstoot van de rijdende wagens met een verbrandingsmotor kunnen snel, relatief goedkoop en op grote schaal terug worden gedrongen door een programma waarbij het hele verbrandingssysteem systematisch wordt gereinigd.

Technologische inclusiviteit

Tijdens het slotdebat van de Mobia Stakeholder Day betwistte geen enkele participant uit de publieke noch de privésector de noodzaak van technologische inclusiviteit en openheid naar alle bestaande of toekomstige technologieën die kunnen bijdragen tot de verwezenlijking van de doelstellingen inzake decarbonisatie. Tot slot vergeten we niet de fietsen en motorfietsen die een positieve bijdrage aan onze mobiliteit leveren, maar die nog te stiefmoederlijk behandeld blijven qua infrastructuur. Hiermee bedoelen we goede fietspaden en veilige stallingen.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
company corner

MOBIA

AVENUE JULES BORDET 164, BRUXELLES 1140Meer info
Fossiel aangedreven personenwagensElektromobiliteitGroene mobiliteit
Print Magazine

Recente Editie
30 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine