Autobatterijen Partnercontent

Logistiek wordt cruciaal voor circulaire economie batterijen

De groeiende markt van HEV (hybride- en elektrische voertuigen) biedt kansen voor de circulaire economie van end-life lithiumionbatterijen. Vlaanderen kan daar een cruciale rol in spelen, stelt VIL (Vlaams Innovatieplatform voor de logistieke sector).

VIL Vlaams Innovatieplatform voor de logistieke sector - Logistiek cruciaal voor circulaire economie batterijenNood aan oplossingen

Samen met Agoria, Sirris, VITO en de VUB voert VIL het project Re2Live uit, met ondersteuning van SIM en Flux50. Het project dient om de volledige waardeketen van autobatterijrecyclage en de toepassingen voor stationaire energieopslag te onderzoeken binnen de circulaire economie, en dat vanuit economisch, technisch, operationeel en maatschappelijk oogpunt. Daarnaast werden de nodige stappen tot circulariteit onderzocht. Dat gaat van het verwijderen van de batterij uit het voertuig, de verpakking, de logistiek, de automatische ontmanteling van zo'n pack en het al dan niet inzetten in een 'tweedeleventoepassing', tot de uiteindelijke recyclage.

Het project kadert binnen de context van een Vlaamse transitie naar een meer circulaire economie, met een focus op end-life, mogelijks hergebruik of recyclage van batterijen in EV's.

Daar is nood aan: op basis van verwachte verkoopcijfers van PHEV en EV zouden er in de nabije toekomst zo'n 167.000 batterijpacks bijkomen, met een 'doorbraakpunt' rond 2033, waar dat aantal zou stijgen tot 1,2 miljoen. Dat komt overeen met een geraamd gewicht van 462.000 ton aan batterijen.

Die batterijen gebruiken bovendien diverse kritieke materialen, die niet altijd even makkelijk beschikbaar zijn. Daarom wordt het belangrijker om reeds vanaf het begin te werken aan oplossingen en een geschikte, circulaire strategie. Daarin speelt logistiek een grote rol: de kost ervan kan oplopen tot 50% van het totaal, o.a. door het gebruik van verpakkingen. 

Agoria ontwikkelde een overkoepelend businessmodel en een rekentool om diverse scenario's uit te rekenen, op maat van bedrijven, organisaties en overheden. Een bedrijf als Umicore is alvast positief over het project. "Het Re2LIVE-project biedt de Vlaamse industrie een totaalbeeld van de opportuniteiten en de risico’s met betrekking tot de logistieke en de technologische uitdagingen van EV-batterijrecycling. Het is nu aan de bedrijven om, met een stevige achtergrondkennis, te zien hoe ze met hun expertise kunnen bijdragen tot circulaire economie in deze complexe en dynamische omgeving", aldus Jan Tytgat, director Government Affairs EU bij Umicore.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Rory Moerman13 juni 2022
company corner

VIL

DE BURBURESTRAAT 6-8, ANTWERPEN 2000Meer info
Logistiek & transportVerpakking & labelNon-food logistiekLogistiekVerpakkingsmachinesFossiel aangedreven personenwagensGroene mobiliteitLezers verpakking & label
Print Magazine

Recente Editie
30 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine