Logistiek wordt cruciaal voor circulaire economie batterijen
De groeiende markt van HEV (hybride- en elektrische voertuigen) biedt kansen voor de circulaire economie van end-life lithiumionbatterijen. Vlaanderen kan daar een cruciale rol in spelen, stelt VIL (Vlaams Innovatieplatform voor de logistieke sector).
Nood aan oplossingen
Samen met Agoria, Sirris, VITO en de VUB voert VIL het project Re2Live uit, met ondersteuning van SIM en Flux50. Het project dient om de volledige waardeketen van autobatterijrecyclage en de toepassingen voor stationaire energieopslag te onderzoeken binnen de circulaire economie, en dat vanuit economisch, technisch, operationeel en maatschappelijk oogpunt. Daarnaast werden de nodige stappen tot circulariteit onderzocht. Dat gaat van het verwijderen van de batterij uit het voertuig, de verpakking, de logistiek, de automatische ontmanteling van zo'n pack en het al dan niet inzetten in een 'tweedeleventoepassing', tot de uiteindelijke recyclage.
Het project kadert binnen de context van een Vlaamse transitie naar een meer circulaire economie, met een focus op end-life, mogelijks hergebruik of recyclage van batterijen in EV's.
Daar is nood aan: op basis van verwachte verkoopcijfers van PHEV en EV zouden er in de nabije toekomst zo'n 167.000 batterijpacks bijkomen, met een 'doorbraakpunt' rond 2033, waar dat aantal zou stijgen tot 1,2 miljoen. Dat komt overeen met een geraamd gewicht van 462.000 ton aan batterijen.
Die batterijen gebruiken bovendien diverse kritieke materialen, die niet altijd even makkelijk beschikbaar zijn. Daarom wordt het belangrijker om reeds vanaf het begin te werken aan oplossingen en een geschikte, circulaire strategie. Daarin speelt logistiek een grote rol: de kost ervan kan oplopen tot 50% van het totaal, o.a. door het gebruik van verpakkingen.
Agoria ontwikkelde een overkoepelend businessmodel en een rekentool om diverse scenario's uit te rekenen, op maat van bedrijven, organisaties en overheden. Een bedrijf als Umicore is alvast positief over het project. "Het Re2LIVE-project biedt de Vlaamse industrie een totaalbeeld van de opportuniteiten en de risico’s met betrekking tot de logistieke en de technologische uitdagingen van EV-batterijrecycling. Het is nu aan de bedrijven om, met een stevige achtergrondkennis, te zien hoe ze met hun expertise kunnen bijdragen tot circulaire economie in deze complexe en dynamische omgeving", aldus Jan Tytgat, director Government Affairs EU bij Umicore.
