Batterijenproductie creëert 70.000 banen in europa
De energievoorziening in Duitsland en Europa is nog nooit zo sterk in beweging geweest. Met het toenemende succes van hernieuwbare energieën komen - tegen de achtergrond van een voortschrijdende energietransitie - energieopslagtechnologieën en batterijopslagsystemen steeds meer in beeld. Die ontwikkeling heeft ook belangrijke gevolgen voor Duitsland als economisch centrum, aangezien de batterijproductie er in de toekomst naar verwachting duizenden banen zal creëren. ees Europa, de grootste en verst reikende beurs voor batterijen en energieopslagsystemen op het continent, en de Duitse federatie van ingenieurs (VDMA) presenteren op 1 december 2020 een webinar over het onderwerp.

Europe wordt aantrekkelijker voor batterijenproductie
Europa heeft van oudsher geen belangrijke rol gespeeld als locatie voor batterijenproducties, maar de technische vooruitgang, de gunstige politieke omstandigheden en een bijzonder veelbelovende afzetmarkt maken het continent steeds aantrekkelijker daarvoor. Een blik op de sleutelrol van die productie in de stroomopwaartse waardeketens - in de hele sector van de hernieuwbare energiebevoorrading en vooral in de productie van elektrische voertuigen - maakt het belang ervan duidelijk. Accucellen vertegenwoordigen ca. 40% van de toegevoegde waarde in de productie van een elektrisch voertuig. Geen wonder dus, dat de productiecapaciteit voor Li-ionbatterijen in Europa sneller groeit dan waar dan ook ter wereld. Volgens de huidige voorspellingen zal het aandeel van het continent in deze sector toenemen van ca. 6 tot 16 à 25% in 2030.
Op dit moment worden er in Europa tal van fabrieken voor de productie van batterijcellen gebouwd. Volgens Benchmark Mineral Intelligence wordt verwacht dat Europa tegen 2029 meer dan 300 gigawattuur (GWh) aan accucapaciteit zal kunnen produceren. De meta-studie 'Batterijen voor elektrische auto's: Fact check and need for action', in opdracht van VDMA en uitgevoerd door Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI, suggereert zelfs een mogelijke productiecapaciteit van 300 tot 400 GWh tegen 2025. De website Battery-News.de verwacht dat de Duitse markt alleen al goed zal zijn voor meer dan 170 GWh aan productiecapaciteit. Ter vergelijking: Europa heeft momenteel ongeveer 30 GWh aan productiecapaciteit.
Nieuwe banen in verband met de productie van batterijen
In de door VDMA in opdracht van Fraunhofer ISI uitgevoerde metastudie wordt geconcludeerd dat voor elke GWh batterijcapaciteit 40 banen worden gecreëerd in de batterijenproductie en nog eens 200 in de toeleveringssectoren, zoals onderzoek en ontwikkeling of de machine- en installatiebouw. Ervan uitgaande dat Europa tegen 2029 ten minste 300 GWh aan productiecapaciteit bereikt, zoals voorspeld, zou dit resulteren in 12.000 directe en 60.000 upstream-banen. Rekening houdend met de verwachte extra werkgelegenheidseffecten verwacht Fraunhofer ISI dat de productie tegen 2033 zelfs tot 155.000 banen kan leiden. Zo zullen er bijvoorbeeld technici nodig zijn voor systeemintegratie en voor het onderhoud van de installaties, en zal de werkgelegenheidsgroei ook worden gezien in samenhang met andere opslagsystemen zoals brandstofcellen en elektrolytische cellen. Ook bij fabrikanten van opslagsystemen voor elektriciteit, zoals Tesvolt, neemt het aantal nieuwe banen in de downstreamsector momenteel toe. De fabrikant van stationaire systemen voor de industrie en de handel is onlangs begonnen met de massaproductie van zijn opslagsystemen.
Batterijcellen en opslagsystemen - Made in Europe
Verschillende bedrijven kondigen al plannen aan om in Europa accucellen of opslagsystemen te produceren. Volkswagen werkt samen met de Zweedse firma Northvolt voor de bouw van een productiefaciliteit voor Li-ionbatterijen in de Duitse stad Salzgitter. De fabriek is ontworpen voor een productiecapaciteit tot 24 GWh per jaar en zal eind 2023 of begin 2024 operationeel zijn. Op middellange termijn verwacht VW dat het 700 banen in de productie zal creëren en nog eens 300 banen in het ontwikkelingscentrum.
Opel en het moederbedrijf PSA bundelen hun krachten met de Franse batterijproducent Saft om een batterijcelproductiefaciliteit met een geplande capaciteit van 32 GWh op te richten in de Opel-vestiging in Kaiserslautern, Duitsland. Michael Lohscheller, CEO van Opel, heeft de geplande gigafactory met zijn 2.000 banen beschreven als "de grootste fabriek voor batterijcellen in Duitsland".
VARTA - de toonaangevende internationale fabrikant van microlithium-ionbatterijen voor koptelefoons, thermometers en hoortoestellen en een fabrikant van stationaire opslagsystemen - wil de e-mobiliteitssector veroveren met plannen om elektrische auto's uit te rusten. De Duitse federale overheid en de deelstaten Baden-Württemberg en Beieren hebben ongeveer 300 miljoen euro toegezegd om het bedrijf te helpen bij de ontwikkeling van de volgende generatie lithium-ioncellen.
Tesla heeft onlangs ook haar ambities voor de geplande fabriek in Duitsland uitgebreid. In zijn fabriek in Grünheide bij Berlijn wil de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's niet alleen elektrische voertuigen maar ook de benodigde accu's produceren.
CATL, de grootste Chinese fabrikant van lithium-ionbatterijen, heeft een project in Erfurt aangekondigd met een geplande productiecapaciteit tot 100 GWh, waardoor het de grootste batterijcelproductiefaciliteit in Europa zou worden. CATL verwacht dat het project ongeveer 2.000 nieuwe banen zal creëren.
Zoals de huidige COVID-19-pandemie heeft aangetoond, zijn hernieuwbare energiebronnen en energieopslagsystemen zowel veerkrachtig als toekomstbestendig, waarbij veel investeerders hun investeringen al in deze richting hebben geherstructureerd. In het kader van politieke maatregelen zoals de European Green Deal en het EU-herstelpakket zal deze trend alleen maar versnellen.
ees Europa toont de hele waardeketen van de opslagindustrie
Energieopslag zal de komende jaren een beslissende rol spelen in de ontwikkeling van Duitsland en Europa als economisch centrum. Op ees Europe is de gehele waardeketen van de opslagindustrie te zien, wat van de beurs dé plek maakt om kennis te maken met energieopslagsystemen, batterijen en groene waterstof. In 2021 zal ees Europe de leveranciers van de opslagindustrie een speciaal beurssegment in de Messe München aanbieden, wat hen de perfecte gelegenheid biedt om in contact te komen met toonaangevende accufabrikanten. Daarnaast biedt ees Europe een eigen jobportal aan om bedrijven in de opslagindustrie te helpen bij het vinden van gekwalificeerde medewerkers. Tussen nu en de start van de beurs in juni 2021 staan nog tal van andere online evenementen en diensten op het programma. Zo werkt ees Europe op 1 december 2020 samen met VDMA voor een Duitstalig webinar met de titel "Storage Technologies 'Made in Germany' - Battery Production, Fuel Cell and Electrolysis". Voor meer informatie en om u te registreren voor het webinar, klik hier.