38% Belgische consumenten heeft meer online gekocht dan een jaar geleden
Blijkt uit onderzoek van Descartes

38% van de Belgische consumenten heeft het afgelopen jaar meer producten online gekocht dan het jaar daarvoor. Voor 50% is het aantal online aankopen stabiel gebleven, terwijl slechts 13% minder online aankopen heeft gedaan. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes naar de ervaringen en het sentiment van consumenten rondom online winkelen en thuisbezorging. Aan het onderzoek namen 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika deel, waaronder 250 uit België.
Aantal online aankopen blijft toenemen
Meer dan een derde (38%) van de Belgische consumenten heeft dus meer producten online gekocht, gelijk verdeeld tussen mannen en vrouwen: bij beiden is het zo dat 38% van de respondenten meer online heeft gekocht. Verder meldt 12% van de mannen minder producten online te hebben gekocht, tegenover 14% van de vrouwen. Ook hierin viel weinig verschil op.
Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten verwachten dat ze naar verhouding steeds meer online aankopen doen in plaats van in de winkel. Belgische consumenten kochten een jaar geleden gemiddeld 33% van hun producten online, nu ligt dat percentage op 40% en ze schatten dat het in de toekomst 44% zal zijn.
Waarom online aankopen doen?
Aan de respondenten die verwachten meer online aankopen te doen, werd gevraagd waarom ze dat verwachten. Het gemak en de verbeterde bestel- en leveringsprocessen zijn de voornaamste redenen voor de groei:
- Ik ben gewend geraakt aan het gemak (54%)
- Het online bestelproces is gemakkelijker geworden (41%)
- Het leveringsproces is verbeterd (34%)
Waarom geen online aankopen doen?
Aan de respondenten die juist verwachten minder online aankopen te doen, werd gevraagd waarom ze dat verwachten. Uit hun antwoorden blijkt dat een lager beschikbaar inkomen en het eerst kunnen zien van het product voor het gekocht wordt, belangrijke redenen zijn om juist minder online te kopen:
- Ik heb minder inkomen beschikbaar (43%)
- Het is handiger om aankopen te doen in de winkel (29%)
- Ik zie een product liever in het echt voordat ik het koop (29%)
- Leveringen zijn niet ecologisch (25%)
Populaire productcategorieën
Kleding en schoenen zijn de producten die Belgische respondenten het afgelopen jaar het meest online hebben gekocht (75%), gevolgd door gezondheids- en schoonheidsproducten (41%) en elektronische apparatuur (34%). Films/muziek (10%) en muziekinstrumenten (5%) worden het minst online gekocht.
Over het onderzoek
Voor het derde jaar op rij heeft Descartes, samen met SAPIO Research, 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika ondervraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Hen werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.