Standaardisatie nodig bij glazen drankflessen

Unieke flesjes maken retourstromen complex en duur

Het statiegeldsysteem voor glazen flessen is een goed systeem om herbruikbare flessen terug bij de respectievelijke producent te krijgen. Om commerciële redenen brengt men echter steeds vaker unieke types flesjes en bakken op de markt, wat de retourstromen erg complex en duur maakt. Meer standaardisatie zou hiervoor een oplossing kunnen bieden. Dat blijkt uit de projectresultaten van ‘Empty Logistics’ dat VIL heeft uitgewerkt in samenwerking met acht bedrijven en verenigingen.
De logistieke flow van flessen met statiegeld van verkooppunt tot DC verloopt zeer goed, omdat deze mee lift met andere retourstromen. Het leeggoed uit deze stromen halen, zou deze retourstromen minder efficiënt maken. De retourstroom van DC naar producent verloopt echter minder optimaal. Dit heeft te maken met de vele fluctuaties in de verkoop, zoals promotieacties, en de verkoop van seizoensgebonden dranken, zoals frisdranken en fruitbieren. Producenten kampen hierdoor vaak met een onbalans tussen volgoed leveringen en leeggoed ophalingen. Transport consolidatie, waarbij proactief extra leeggoed opgehaald wordt, kan hiervoor een oplossing bieden.
Het grootste pijnpunt van het statiegeldsysteem blijft evenwel de sortering van de flessen. Door de grote diversiteit aan soorten flessen en bakken hebben vooral verkooppunten veel werk met de sortering. Dat is een manueel, tijdrovend en foutgevoelig werk. De verkooppunten geven onvermijdelijk fouten door aan de producent, waardoor die gemiddeld 2 à 3 % van de teruggebrachte leeggoedflessen niet meer kan gebruiken omdat de flessen een afwijkende vorm of bedrukking hebben. Ook de vele verschillende statiegeldwaarden maken het systeem erg complex.
“Standaardisatie zou de logistieke kosten sterk kunnen doen dalen”, aldus Eva Gezels, projectleider VIL. “Een reductie van het aantal types flessen en het aantal statiegeldtarieven kan de logistieke flow van leeggoed een stuk overzichtelijker en efficiënter maken. Belastingen en accijnzen duwen producten richting herbruikbare verpakkingen, maar houden geen rekening met standaardisatie.”
Een centraal dienstverleningsmodel, met een derde partij tussen de producent en de retailer, vindt in België geen draagvlak op grote schaal. Uit de testen die VIL uitvoerde bij brouwerij AB InBev en Het Anker blijkt dat het percentage fout gesorteerde flessen erg klein (lager dan 3 %) was. Alleen wanneer een aanzienlijk deel van de sorteerkost bij de retailers en bij de drankenhandels uitgespaard kan worden, is het mogelijk om een rendabel centraal leeggoedsorteersysteem uit te bouwen.
De deelnemende bedrijven aan het project zijn AB InBev, Belgische Brouwers, Chep, Coca Cola European Partners Belgium, Delhaize, FeBeD, Jost Logistics en Retail Partners Colruyt Group.

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Motion Control 

Motion Control maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.